نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3903
-
الف
+

سفر به «ییلاق سی دشت» در شمال ایران + تصاویر

در این گزارش با روستای «سی دشت» رودبار یکی از زیباترین مناطق گیلان بیشتر آشنا می شوید.

به گزارش آی فیلم 2، ییلاق «سی دشت» رودبار منطقه‌ای بسیار خوش‌آب‌و‌هوا و از جاهای دیدنی استان گیلان در شمال ایران محسوب می‌شود که در میان کوه‌های بلند و پوشیده از جنگل‌های سرسبز پنهان شده است.

سی دشت

سی دشت در شهرستان رودبار در ۳۰ کیلومتری رستم‌آباد منطقه‌ای ییلاقی در ارتفاع ۱,۰۰۸ متری در دامنه قله درفک قرار گرفته است.

سی دشت

پوشش گیاهی سی دشت منحصر‌به‌فرد است و در تمام منطقه، درختان زیبای بلوط، آزاد، راش و... دیده می‌شود و در برخی مناطق نیز درخت‌های سیب، آلوچه، ازگیل، فندق و گردو به چشم می‌خورد.

در فصل بهار و در اوایل جوزا (خرداد) عطر توت‌فرنگی محلی تمام منطقه را پر می‌کند. هر سال اواخر ثور (اردیبهشت) و اوایل خرداد باشندگان سی دشت توت‌فرنگی‌های خود را برداشت می‌کنند.

سی دشت

باشندگان سی دشت تا پیش از این هر سال در همین تاریخ میزبان جشنواره توت‌فرنگی بودند؛ اما در دو سال گذشته به خاطر شرایط کرونا این جشنواره برگزار نشده است. این جشنواره گردشگران زیادی را از اطراف برای خرید توت‌فرنگی‌های ارگانیک جلب می‌کند. توت‌فرنگی محصول اصلی منطقه سی دشت است و سالانه حدود ۴۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی منطقه کوهستانی سی دشت به کشت توت‌فرنگی اختصاص پیدا می‌کند.

سی دشت

آب و هوای سی دشت

سی دشت به خاطر طبیعت خاص، پوشش گیاهی متنوع و منحصر‌به‌فرد خود در تمام فصل‌های سال چهره‌ای زیبا دارد. این ییلاق به‌دلیل قرارگیری در دامنه درفک و منطقه کوهستانی زمستان‌هایی سرد و برفی دارد که رفت و آمد را بدون تجهیزات به این منطقه غیر‌ممکن می‌کند؛ اما در خزان هوای بارانی و خنک دارد.

ییلاق سی دشت

سی دشت در خزان و گاهی در بهار در میان مه سنگینی فرو می‌رود که هر چند فضا و منظره‌ای زیبا و رازآلود پدید می‌آورد؛.

سی دشت

در فصل بهار و تابستان سی دشت چهره‌ای دوست داشتنی دارد، همه جا سرسبز است و تا چشم کار می‌کند می‌توان زیبایی‌های فصل بهار و تولد دوباره‌ طبیعت را دید. آب‌وهوای سی دشت در بهار و تابستان نسبتا معتدل و خنک است و در بهار، منطقه سی دشت سرشار از گل‌های رنگارنگ است و ابرها در آسمان آبی نزدیک‌تر از همیشه هستند.

جاهای دیدنی اطراف سی دشت


قله درفک

مردم گیلان و کوهنوردان، سی دشت را با قله درفک به یاد می‌آوردند. درفک در معنای آشیانه عقاب از دو واژه محلی دال و فک تشکیل شده است؛ دال در زبان تاتی (زبان باستانی که مردم این منطقه بدان زبان صحبت می‌کردند و امروزه به زبان گیلکی، کردی و تالشی نزدیک است.) نام پرنده‌ای از خانواده عقاب و فک در معنای آشیانه است. هنوز پرواز عقاب‌ها بر فراز این قله یادآور اسم این کوه زیبا است.

قله درفک

این قله با ارتفاع ۲,۷۳۳ متر به عروس کوه‌های گیلان معروف است و بر فراز آتش‌فشانی غیرفعال در رشته‌کوه البرز مرکزی واقع شده است. در جبهه شمالی این کوه زیبا، دیواره‌ای آهکی با ارتفاع ۵۰۰ متر قرار دارد که منظره‌ای به غایت زیبا و تماشایی به‌وجود می‌آورد.

قله درفک
غار دربند رشی

غار دربند رشی از جاذبه‌های گردشگری اطراف روستای سی دشت و جزو آثار ملی ایران محسوب می‌شود. تنها کمی مانده به ییلاق سی دشت در جاده منتهی به آن قرار دارد. این غار در روستای دربند رشی واقع شده است و حدود ۲۰۰ هزار سال قدمت دارد. 

غار دربند رشی

روی دیوارهای این غار نقش و نگار خاصی دیده نمی‌شود و عمق چندانی نیز ندارد؛ در فصل بهار حاشیه مسیر منتهی به غار سبز است و تصویری چشم‌نوازتر دارد.

غار دربند رشی

کوف‌دار؛ درخت نم‌دار کهنسال درفک

بالاتر از سی دشت، روستای «سیاه دشت‌بن» قرار دارد که تقریبا آخرین روستای بزرگ در مسیر درفک است.

کوف دار

با ثبت جنگل‌های هیرکانی و قرار گرفتن منطقه سیاه‌رود رودبار به‌عنوان یکی از ۱۲ منطقه تایید شده هیرکانی، این روستاها مورد توجه گردشگران قرار گرفت. این درخت هزار ساله با نام «کوف نم‌دار» که مردم محلی آن را «کوفِ دار» می‌نامند در روستای سیاه دشتبن قرار دارد. قطر تنه این درخت حدود چهار متر و ارتفاع  آن ۲۰ متر است و سن تقریبی این درخت در حدود هزار سال تخمین زده شده است. عمر بالای این درخت نشان از ارزش ژنتیکی و مقاومت بالای آن در گذر زمان دارد. این درخت نیز همچون ۱۵ اثر طبیعی دیگر گیلان در آثار ملی طبیعی ثبت شده است.

تپه مارلیک

تپه مارلیک، محوطه‌ای باستانی در حاشیه سفیدرود و در دره «گوهر رود» استان گیلان است. نزدیک‌ترین روستا به تپه مارلیک، روستای نصفی است. تپه‌ مارلیک بقایای به‌جای مانده از تمدن باستانی متعلق به دست‌کم ۳۰۰۰ سال پیش و یکی از پنج تپه باستانی در دره گوهررود است.

این دره‌ خوش آب و هوا برای سال‌ها محل سکونت اجداد مردم گیلان بوده و گمان می‌برند که این تپه آرامگاه خصوصی فرمانروایان و شاهزادگان این تمدن بوده است.

در این تپه ۵۳ آرامگاه و ۲۵ جام طلا کشف شده است و در همه آرامگاه‌ها اشیایی مانند ظروف‌ سفالی، دکمه‌های‌ تزئینی‌، انواع‌ سرگرز، پیکان‌، جام‌های چینی‌، طلا، نقره و مفرغ، خنجر، شمشیر، مجسمه‌های‌ برنزی‌ و سفالی، سرنیزه‌، کلاه‌خود و دو مهر با حکاکی زبان میخی و... پیدا شده است.

جام مارلیک یکی از مهم‌ترین آثار یافت شده از این تمدن، با ارتفاع ۱۸ سانتی‌متر از زر ناب و نقش برجسته‌هایی با ارتفاع دو سانتی‌متر ساخته شده است. نقش اصلی جام، درخت زندگی‌ است که دو گاو بال‌دار به آن تکیه داده‌اند. این اثر باستانی هم‌اکنون در ایران است؛ اما برخی از آثار و  جام‌های کشف شده در این منطقه در موزی «لوور فرانسه» و موزیم های مشهور نیویورک قرار دارند. 

روستای چیچال

کمی بالاتر از سی دشت،  روستای چیچال از توابع بخش خورگام قرار دارد؛ این روستا در دل جنگل‌های درفک قرار گرفته است.

روستای چیچال

این روستا یکی از نزدیک‌ترین روستاها به قله درفک است و در فصل‌های بهار و تابستان و خزان پذیرای گردشگران زیادی است. 


روستای «استخرگاه» رودبار

استخرگاه

کمی بالاتر از روستای دفراز  روستای استخرگاه قرار دارد؛ این روستا نیز در دامنه کوه درفک و در میان جنگل قرار گرفته است.

استخرگاه برخلاف روستاهایی که در دامنه کوهستان قرار دارند، در زمستان نیز آب و هوایی معتدل دارد از این جهت، این روستا به روستای چهار فصل شهرت دارد. علت نام‌گذاری روستای استخرگاه وجود دو استخر در ضلع شرقی و غربی آن است.

بیشتر بخوانید:

اینجا سوباتان است، بهشت ایران...

سفر به روستای «حلیمه جان» و «دریاچه عروس» در شمال ایران + تصاویر

م ا 

نظر شما
ارسال نظر